Het leren toepassen van bestaande, door onze docenten gebruikte of ontwikkelde assessments en/of vragenlijsten.
Het gaat hierbij om het zelf leren gebruiken van testen en vragenlijsten in de praktijk met kinderen en ouders.
Ten behoeve van de diagnostiek, behandeling en evaluatie van handvaardigheden bij kinderen met unilaterale Cerebrale Parese hebben we zowel vragenlijsten als assessments ontwikkeld. Belangstellenden voor het gebruik van deze meetinstrumenten of vragenlijsten geven we scholing en trainen we in de toepassing daarvan. Het gaat hierbij ook om elders ontwikkelde assessments die veelal in combinatie met elkaar worden gebruikt, maar waarvoor elders geen scholing voorhanden is. Op dit moment voorzien we in elk geval in scholing/training voor het gebruik van de:
- VOAA-DDD-R ofwel Video Observaties Aarts en Aarts-module Determine Developmental Disregard-Revised, een meetinstrument om zowel capacity, performance als developmental disregard vast te stellen van de aangedane arm en hand van kinderen met een unilaterale Cerebrale Parese in de leeftijd van 2,5 tot 8 jaar.
- MUUL-2 ofwel Melbourne Assessment of Upper Limb Function-2, een meetinstrument dat specifiek gebruikt wordt om de capacities van de aangedane arm- en hand (of beide armen en handen) in relatie tot dagelijkse activiteiten vast te stellen en veranderingen te evalueren bij kinderen met een unilaterale of bilaterale Cerebrale Parese in de leeftijd van 2 tot 15 jaar.
- HUH ofwel Hand Use at Home vragenlijst, ontwikkeld om zicht te krijgen op de actuele inzet van de aangedane hand thuis tijdens activiteiten die tweehandig werken uitlokken en/of vereisen voor kinderen met een unilaterale Cerebrale Parese of Obstetrisch Plexus Brachialis Letsel.